BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Publikacje

Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów szkół podstawowych w klasach I-III

Opublikowano: 15 Cze 2011

Zespół Współpracy Krajowej i Zagranicznej| e-mail: ibe@ibe.edu.pl | tel: 22 24 17 100

O badaniu

O badaniu

Instytut Badań Edukacyjnych zrealizował badanie ewaluacyjne projektu systemowego „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych”, opracowanego przez resort edukacji i wdrażanego regionalnie we wszystkich 16 województwach w ramach Poddziałania 9.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Realizacja projektu nastąpiła w latach 2010-2013, podczas których organy prowadzące szkoły mogły aplikować do Instytucji Pośredniczących o wsparcie na realizację programów indywidualizacji nauczania w szkołach.

W ramach programu finansowane mogły być zajęcia dodatkowe wspierające indywidualizację procesu dydaktycznego, a w szczególności: zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu; zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych; zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy; zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej; gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy; specjalistyczne zajęcia terapeutyczne (np.: hipoterapia, muzykoterapia, dogoterapia) dla dzieci niepełnosprawnych; zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych. Finansowaniu podlegało również doposażenie bazy dydaktycznej w materiały dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt.

Cel badania

 Cel badania

Zgodnie z zapisem dokumentacji programowej z marca 2010 r. Zasady przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych w zakresie indywidualizacji nauczania realizowanych przez organy prowadzące szkoły w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Ministerstwo Edukacji Narodowej wyznaczyło Instytut Badań Edukacyjnych do monitorowania efektów działań realizowanych w projekcie oraz przeprowadzenia ewaluacji na wybranej próbie organów prowadzących realizujących projekty systemowe w ramach poddziałania 9.1.2 POKL w zakresie indywidualizacji procesu nauczania. Cele badania ściśle wiązały się z etapami realizacji  projektu, począwszy od identyfikacji sposobów wdrażania projektu w szkołach i analizy czynników utrudniających przystępowanie do niego organów prowadzących, poprzez ocenę stanu przygotowania szkół do prowadzenia projektu, poznanie postaw nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego nt. indywidualizacji nauczania, aż po zebranie opinii dyrektorów o realizowanych projektach i ocenę jego skuteczności.

Metodologia

Metodologia

Ewaluacja projektu systemowego zakładała cztery etapy badawcze, z których dwa pierwsze to badania jakościowe prowadzone w latach szkolnych 2010/2011 i 2011/2012, następnie pilotaż narzędzi przeprowadzony w grudniu 2012 roku i badanie ilościowe zasadnicze trwające od września do listopada 2013 roku. Celem pierwszego badania jakościowego była identyfikacja sposobu realizacji projektu w szkołach i analiza czynników utrudniających przystępowanie organów prowadzących do projektu systemowego. Celem drugiego badania było uzyskanie oceny dotychczasowej realizacji projektu z perspektywy dyrektora oraz koordynatora projektu w szkole i identyfikacja ewentualnych dalszych problemów występujących w realizacji interwencji. Do szczegółowych celów badawczych należało określenie stanu przygotowania szkół do prowadzenia projektu, identyfikacja sposobów realizacji oraz zarządzania projektem.

Kolejnym badaniem był pilotaż narzędzi badawczych, przeprowadzony w województwie mazowieckim. Jego celem było przetestowanie przed badaniem zasadniczym narzędzi badawczych tj. skala postaw nauczycieli wobec indywidualizacji kształcenia oraz ankieta nt. realizacji i oceny projektu z perspektywy dyrektora szkoły. Badanie zasadnicze (ilościowe) przeprowadzone w 2013 roku miało na celu poznanie postaw nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego nt. indywidualizacji nauczania oraz zebranie opinii dyrektorów o realizowanych projektach.

Raport

Raport

Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych - Raport

Kontakt

Kontakt

 

mail: ibe@ibe.edu.pl

tel.: 22 24 17 100

 

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • IBE w programie "Cyfrowa szkoła"

Publikacje

  • Perspektywy indywidualizacji kształcenia. Raport o stanie badań.
  • Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze SPE

Zespoły, badania, ludzie

  • 'Ewaluacja rządowego programu "Cyfrowa szkoła”
  • Analiza wpływu programów rozwojowych w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszania różnic w jakości usług edukacyjnych na podniesienie jakości nauczania w szkołach
  • Badania obserwacyjne, jakościowe i ilościowe procesu dydaktycznego w szkołach podstawowych
  • Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół - badanie zapotrzebowania na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą
  • Diagnoza zapotrzebowania na badania i inne źródła informacji w obszarze edukacji pracowników samorządu lokalnego i administracji rządowej

Seminaria i konferencje

  • Indywidualizacja – pomiędzy ideologią a praktyką

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...