BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Publikacje

Współpraca szkół zawodowych z przedsiębiorcami na przykładzie Działania 9.2 PO KL

Opublikowano: 15 Wrz 2014

wspolpraca szkol

O badaniu

O badaniu

Badanie ewaluacyjne Działania 9.2 PO KL – Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego bazuje na wynikach prac badawczych podjętych na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych w latach 2012-2014. Pierwsza część badania, o charakterze ilościowym, pt.: Wykorzystanie środków europejskich dla rozwoju współpracy między szkolnictwem zawodowym a przedsiębiorstwami została zrealizowana przez wybranego w drodze zamówienia publicznego wykonawcę w 2012 r. , a druga - o charakterze jakościowym – została przeprowadzona na przełomie 2013 i 2014 roku.

Jako że zakończono realizację terenową badania, obecnie trwają prace na przygotowaniem końcowego raportu podsumowującego całość etapów.

Cel badania

Głównym celem przeprowadzonego badania była analiza i ocena wpływu Działania 9.2 PO KL – Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego na tworzenie i rozwój współpracy między szkołami zawodowymi i przedsiębiorstwami. Zrealizowane badanie ma charakter ewaluacji on-going, przeprowadzonej w trakcie wdrażania ocenianej interwencji. Z racji końcowego etapu wdrażania projektów w ramach perspektywy finansowej 2007-2013, wnioski i rekomendacje z niniejszego badania mogą służyć dodatkowo działaniom planowanym na okres 2014-2020.

Metodologia

Zrealizowane badanie miało charakter ogólnopolski i zostało przeprowadzone w dwóch etapach: pierwszym – ilościowym, a następnie jakościowym. W pierwszym etapie badania, zrealizowanym w 2012 roku, przebadanych zostało 387 projektów (metodą wywiadu telefonicznego - CATI). Celem tej części była przede wszystkim pogłębiona charakterystyka zrealizowanych działań oraz ich pierwszych efektów. Badaną populację stanowiły projekty zakończone do dnia 31 grudnia 2011 roku. Podjęto próbę badania całej populacji projektów zakończonych w tym okresie. W celu pogłębienia wątku współpracy szkół zawodowych z przedsiębiorcami oraz zbadania trwałości projektów, zrealizowano drugi, jakościowy etap badania. Objęto nim 22 projekty, w których obecny był komponent współpracy z przedsiębiorcami w postaci praktyk dla uczniów, staży lub innych form współpracy (m.in. wycieczki zawodoznawcze, warsztaty, szkolenia itd.). Projekty analizowano z wykorzystaniem metody studium przypadku. Wybrane 22 projekty pochodziły z grupy przebadanej wcześniej metodą ilościową. Były to zatem również projekty zakończone w 2011 roku. Dzięki temu możliwe było zbadanie trwałości projektów, tj. ustalenie czy działania są kontynuowane po zakończeniu realizacji projektu.

Raport

Raport

W ramach niniejszego badania przeanalizowano projekty realizowane w latach 2008-2011, ze środków Działania 9.2 PO KL, pod kątem współpracy szkół zawodowych z przedsiębiorcami. Współpraca taka miała miejsce w 38% projektów zrealizowanych w badanym okresie i przybierała zasadniczo trzy formy: praktyk (28%), staży (8%) lub innych form współpracy (11%) – takich jak m.in. wycieczki zawodoznawcze, warsztaty, szkolenia, wykłady itp. W ramach jednego projektu mogły być łączone różne formy współpracy.

Bazując na zebranych danych i na osiągniętych wartościach wskaźników, można stwierdzić iż w badanym okresie czasu, a więc w początkowej fazie realizacji Działania 9.2 PO KL, nie cieszyło się ono szczególnie dużym zainteresowaniem zarówno wśród szkół jak i przedsiębiorstw.

Jak wynika z badania, ciężar nawiązywania współpracy leżał przede wszystkim po stronie szkół. Najczęściej to one zabiegały o nawiązanie kontaktów z przedsiębiorstwami, które będą skłonne przyjąć uczniów do siebie. Z tego wynika to, iż sukces Działania 9.2 zależał w dużej mierze od możliwości i chęci kooperacji samych przedsiębiorstw.

Z perspektywy przedsiębiorców współpraca ze szkołami zawodowymi też niosła ze sobą pewne korzyści, najczęściej w postaci wsparcia kadrowego dla pracowników przedsiębiorstwa. Przedsiębiorcy czasami traktowali projekt jako okazję do prerekrutacji potencjalnych przyszłych pracowników. Warunkiem koniecznym, aby przedsiębiorstwo zaangażowało się we współpracę jest jego stabilna sytuacja finansowa i gospodarcza.

Nawiązana współpraca miała najczęściej charakter trwały i była najczęściej w pewnym stopniu kontynuowana po zakończeniu finansowania z projektu. Współpraca, przez wszystkie grupy respondentów zaangażowanych w projekty, była ogólnie oceniana pozytywnie.

Bardziej szczegółowe informacje znajdują się w raporcie z badania.

raport wspolpraca szkol zawodowych z przedsiebiorcami okladka

 

Jadwiga Fila, Agnieszka Rybińska, Rafał Trzciński
Współpraca szkół zawodowych z przedsiębiorcami na przykładzie Działania 9.2 PO KL. Analiza projektów realizowanych w latach 2008-2011
Pobierz raport [pdf, 2.6MB]

 



Kontakt

Kontakt

j.fila@ibe.edu.pl, tel. 22 2417129

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • IBE w programie "Cyfrowa szkoła"

Publikacje

  • Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze SPE

Zespoły, badania, ludzie

  • 'Ewaluacja rządowego programu "Cyfrowa szkoła”
  • Analiza wpływu programów rozwojowych w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszania różnic w jakości usług edukacyjnych na podniesienie jakości nauczania w szkołach
  • Badania obserwacyjne, jakościowe i ilościowe procesu dydaktycznego w szkołach podstawowych
  • Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół - badanie zapotrzebowania na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą
  • Diagnoza zapotrzebowania na badania i inne źródła informacji w obszarze edukacji pracowników samorządu lokalnego i administracji rządowej

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...