W szkolnictwie ponadgimnazjalnym występuje znaczne zróżnicowanie kosztów kształcenia, uwarunkowane typem i kierunkiem kształcenia, zamożnością i preferencjami samorządów oraz wyborami młodych osób i zamożnością ich rodzin. W raporcie podjęto się analiz nakładów na edukację ponadgimnazjalną spodziewając się zatem, że mogą się one wyraźnie różnić się ze względu na wymienione czynniki. Uczyniono jednak jeden wyjątek – dla kształcenia przez pracodawców – bo zarówno mechanizm, jak i koszty tego typu kształcenia nie są znane i należycie opisane. Wybrano rzemiosło, które od lat realizuje naukę zawodu u pracodawcy i dysponuje odpowiednim doświadczeniem w tym zakresie.
Z drugiej strony w niniejszym raporcie pokazano, w jakim stopniu nakłady na szkolnictwo ponadgimnazjalne kształtują się podobnie do nakładów ponoszonych w innych krajach Unii Europejskiej i OECD. Dlatego dokonano porównania z nimi od strony wyników finansowych – wielkości i proporcji nakładów (w stosunku do ogółu państw OECD) oraz mechanizmów i wielkości nakładów w kilku przypadkach specjalnie wybranych krajów, cechujących się różnymi rozwiązaniami instytucjonalnymi i relatywnie dobrą oceną wyników kształcenia zawodowego, które – jak sądzimy – może dość silnie wpływać na kosztochłonność. Ich analiza może być punktem odniesienia dla oceny wielkości nakładów na szkolnictwo ponadgimnazjalne i sposobu ich kształtowania w Polsce. Zwłaszcza udział kształcenia zawodowego i stosowane w nim rozwiązania prawne i finansowe mogą znacząco wpływać na poziom kosztów całości edukacji ponadgimnazjalnej.
Zdecydowano, biorąc pod uwagę specyfikę systemów edukacyjnych na poziomie średnim, a szczególnie edukacji zawodowej, że finansowanie polskiego systemu edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym i policealnym zostanie zilustrowane na tle trzech krajów: Czech, Francji i Niemiec. Przedstawione przykłady są tylko tłem dla analiz krajowych.
W niniejszym raporcie dokonano identyfikacji i podstawowej analizy wydatków na kształcenie w szkołach ponadgimnazjalnych: zarówno publicznych, jak i prywatnych w Polsce w roku 2012, na podstawie danych zastanych (Ministerstwa Finansów, GUS) oraz badań (wstępnych wyników pochodzących z badania BECKER: „Badanie ekonomicznych uwarunkowań celów i kierunków alokacji nakładów na edukację realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne w Polsce”, prowadzonego przez Zespół Ekonomii Edukacji IBE) odnoszących się do wydatków gospodarstw domowych oraz analiz kosztów kształcenia w rzemiośle).