O badaniu
Celem badania była analiza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów zachodzących w latach 2007-2012. W pierwszym etapie badania przeprowadzono analizę ilościową zmian w sieci szkolnej (zamykanie i otwieranie szkół, zmiana organu prowadzącego szkoły, zmiana złożoności oraz zmiana stopnia organizacji) na podstawie danych z Systemu Informacji Oświatowej. W drugiej części badania, w wybranych gminach, które przekazały lub zamknęły szkoły podstawowe, zostały wykonane badania terenowe pozwalające zrozumieć przyczyny i konsekwencje społeczne zmian w sieci szkolnej. Przeprowadzono wywiady z pracownikami samorządów, dyrektorami szkół, nauczycielami, przedstawicielami stowarzyszeń prowadzących szkoły i rodzicami.
Badanie zostało przeprowadzone w 2013 roku.
Badanie zostało zrealizowane przez Zespół Analiz Średniookresowych.
Raporty
Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Jan Dzierzgowski
Likwidacja szkół podstawowych oraz przekazywanie stowarzyszeniom. Kontekst, proces i skutki przemian edukacyjnych w społecznościach lokalnych na podstawie analizy studiów przypadku
Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014
Jan Herczyński, Aneta Sobotka
Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów 2007–2012
Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014