Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku
od 1,5 do 5,5 lat (red. M. Czub) to publikacja przedstawiająca współczesną wiedzę o rozwoju społeczno-emocjonalnym dzieci do szóstego roku życia oraz przygotowane przez Zespół Wczesnej Edukacji Instytutu Badań Edukacyjnych narzędzia diagnostyczne przeznaczone do monitorowania prawidłowości przebiegu rozwoju dzieci, przed rozpoczęciem nauki szkolnej. Narzędzia te przygotowane zostały z myślą o wsparciu psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przedszkolach i szkołach w procesie diagnozy gotowości szkolnej oraz planowaniu oddziaływań korekcyjnych.
W pierwszej części opracowania przedstawione są teoretyczne ramy analizy przebiegu rozwoju społeczno-emocjonalnego oraz procesu diagnozy. Czytelnik znajdzie tam zarówno opis przebiegu rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych w pierwszych latach życia dziecka jak i propozycję schematu przeprowadzania kompleksowej diagnozy jego funkcjonowania.
W części drugiej przedstawione zostały efekty projektu badawczego zrealizowanego przez Zespół Wczesnej Edukacji IBE, którego celem było przygotowanie znormalizowanych, przesiewowych narzędzi do diagnozy rozwoju dziecka. Ta część publikacji ma charakter podręcznika testowego, w którym omówiono trzy narzędzia kwestionariuszowe pozwalające na ogólną ocenę dotychczasowego przebiegu rozwoju dziecka.
Pobierz publikacje [pdf, 1.2MB]
.