O badaniu Pamięć roboczą można opisać przy pomocy metafory centralnego systemu wykonawczego lub centralnego procesora, który odpowiada nie tylko za przechowywanie informacji i umieszczanie ich w pamięci trwałej, ale też za wszelkie operacje, które są wykonywane na tym materiale. Jej zakres i pojemność wiążą się z możliwościami uczenia się, przyswajanie nowego materiału, ale również z szybkością wykonywania różnych umysłowych operacji a w związku z tym z zdolnością do prawidłowego rozumowania i rozwiązywania problemów. Miary pamięci roboczej pozwalają na pomiar potencjału poznawczego ucznia w sposób odseparowany od pomiaru kompetencji i wiedzy szkolnej ucznia. Jak zauważa I. Krejtz (2012 s. 96-97) wiele badań wskazuje na to, że deficyty pamięci roboczej przekładają się na trudności związane z czytaniem, pisaniem, nauką matematyki i nauką języka. Autorka ta wskazuje, że pamięć robocza jest wiązana ze zdolnością do uczenia się oraz rozumowania. Analizy przeprowadzone w ramach badań nad dziećmi siedmioletnimi pokazują, że pamięć robocza ma ogromne znaczenie dla zdolności matematycznych (Bull i Sceriff 2001 za Krejtz 2012). W badaniach przeprowadzonych przez I. Krejtz (2012) wykazano, że w przypadku polskich uczniów z klasy 6 SP pamięć robocza była istotnym czynnikiem przewidującym osiągnięcia szkolne z matematyki i języka polskiego, podobne zależności uzyskano dla badanych gimnazjalistów i licealistów. Test będzie uwzględniać pomiar trzech funkcji pamięci roboczej wyróżnionej przez Klausa Oberauera (2000, 2003). Są to odpowiednio : (1) funkcję przechowywania w trakcie przetwarzania; (2) funkcję nadzorującą; (3) funkcje koordynującą. Cel badania Celem badania jest przygotowanie testu Pamięci Roboczej mierzącego trzy funkcje pamięci roboczej:(1) funkcję przechowywania w trakcie przetwarzania; (2) funkcję nadzorującą; (3) funkcje koordynującą. Metodologia Dobór próby będzie uwzględniać co najmniej dwie warstwy wyróżnione ze względu na miejsca zamieszkania uczniów (wieś, miasto). W badaniu wezmą udział uczniowie klasy 6 SP n = 30; klasy I, II i III gimnazjum po co najmniej 30 osób na każdym z poziomów. W badaniu pilotażowym założono próbę kwotową, z warstwami ze względu na wielkość miejscowości, realizowaną na terenie województwa mazowieckiego i lubelskiego. Przekazana próba będzie liczyła, co najmniej 10 szkół. Ponieważ Test Pamięci Roboczej jest testem komputerowym zostanie stworzona specjalna aplikacja, która odpowiadać będzie za prezentacje zadań, wszelkich instrukcji oraz obsługę testu włącznie z zbieraniem wyników i ich prezentacją. Charakter zadań sprawia że przygotowanie ich w wersji elektronicznej jest niezbędne. Zdania wykorzystują animacje, wymagają również precyzyjnego pomiaru czasu reakcji. Uczniowie będą najpierw rozwiązywać Test Pamięci Roboczej a następnie krótką ankietę. Rodzicom, nauczycielom i dyrektorom zostanie dostarczona ankieta w wersji papierowej lub elektronicznej. Opracowany test oraz bezpłatne szkolenie wraz z tabletami umożliwiającymi jego stosowanie zostało zaoferowane wszystkim publicznym poradniom psychologiczno pedagogicznym w Polsce. Na zaproszenie odpowiedziało 330 poradni, przeszkolono blisko 600 diagnostów. Test Pamięci Roboczej jest wykorzystywany zarówno w procesie diagnozy indywidualnej dzieci 5,6 i 7-letnich jak i w badaniach naukowych. O badaniu
Cel badania
Przygotowywany test będzie wykorzystywany w ramach prowadzonych w IBE badań w celu pogłębienia wiedzy na temat uwarunkowań efektów pracy szkoły zarówno edukacyjnych jak i wychowawczych. Z przygotowanego narzędzia korzystać będą mogli psycholodzy praktycy zatrudnieni w systemie oświaty szczególnie w poradniach psychologiczno-pedagogicznych w celu poszerzenie indywidualnych diagnoz uczniów.Metodologia
Minimalne liczebności osób badanych to: w klasie szóstej SP 400 uczniów (200 duże miasta i 200 wsie i małe miasta) oraz w gimnazjum 1200 uczniów (klasy 1,2, i 3) (po 200 uczniów na każdym poziomie i każdej lokalizacji - duże miasta oraz wsie i małe miasta)
Dane zbierane będą poprzez:
Test
Test
Szerzej o konstrukcji testu oraz jego właściwościach psychometrycznych można przeczytać w artykule:
Sedek, G., Krejtz, I., Rydzewska, K., Kaczan, R., & Rycielski, P. (2016). Three functional aspects of working memory as strong predictors of early school achievements: The review and illustrative evidence. Polish Psychological Bulletin, 47(1), 103-111.
Test w wersji dla młodzieży i dorosłych nie został jeszcze udostępniony.