ICILS 2014
- Opublikowano: 10 Paź 2014
Konferencja
Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce
Wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych ICILS 2013
organizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych
Zaproszenie
Serdecznie zapraszam na organizowaną przez Instytut Badań Edukacyjnych konferencję
pt. Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce.
Wyniki Międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych ICILS 2013,
która odbędzie się w dniu 20 listopada 2014 r. w Warszawie
w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych ul. Górczewska 8.
W badaniu ICILS wzięło udział 20 krajów. Instytut Badań Edukacyjnych zrealizował badanie w Polsce w partnerstwie z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Ewaluacji Osiągnięć Edukacyjnych (IEA). Badanie mierzy gotowość uczniów do życia w „cyfrowej rzeczywistości” czyli bezpieczne posługiwanie się komputerem oraz zdolność wyszukiwania, oceniania, przekształcania i dzielania się informacjami. Kompetencje te są bardzo ważne już teraz, a z czasem ich znaczenie będzie rosło, przede wszystkim w kontekście wymagań na rynku pracy.
Konferencja pozwoli nie tylko poznać wyniki jakie osiągnęli polscy uczniowie, ale też porównać je z innymi badaniami krajowymi i międzynarodowymi takimi jak PIAAC czy PISA. Badanie ICILS zostało zaprojektowane przede wszystkim jako narzędzie służące prowadzeniu polityki edukacyjnej, dlatego panele dyskusyjne będą poświęcone długoterminowej strategii dotyczącej systemu edukacji w dziedzinie kompetencji komputerowych i informacyjnych. Nie zabraknie również praktyków realizujących projekty kształtujące kompetencje informacyjne i komputerowe dzieci i młodzieży.
Udział w konferencji jest bezpłatny. Rejestracja na konferencję jest możliwa poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny w zakładce <Rejestracja> W przypadku pytań, proszę o kontakt z panią Anną Negowską, z Zespołu Upowszechniania IBE pod numerem telefonu + 48 22 241 71 96 lub adresem e-mail: konferencja.icils@ibe.edu.pl
Jeszcze raz serdecznie zapraszam. Będzie to spotkanie praktyków i badaczy, które na podstawie zbadanych faktów da możliwość podjęcia wspólnego namysłu nad polityką wyrównywania szans w “cyfrowej rzeczywistości” i monitorowania jej skuteczności. Jest to ważny krok w opracowaniu koncepcji interwencji publicznej w tym zakresie.
Z poważaniem
dr hab. Michał Federowicz
Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych
Program
9.00 - 9.50 |
Rejestracja uczestników |
|
9.50 - 10.00 |
Otwarcie konferencji | |
10.00 - 11.10 |
Prezentacja wyników badania ICILS
|
|
11.10 - 11.50 |
Briefing prasowy (sala B19) | |
11.10 - 11.50
|
Przerwa kawowa | |
11.50 - 13.20 |
Panel dyskusyjny I NAUKA Moderator: Kamil Sijko, Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych
Uczestniczą:
|
|
13.20 - 14.00 |
Obiad | |
14.00 - 15.30
|
Panel dyskusyjny II SYSTEM EDUKACJI – strategia długoterminowa wobec kompetencji cyfrowych? Moderator: prof. Jolanta Choińska-Mika, lider Zespołu Dydaktyk Szczegółowych, Instytut Badań Edukacyjnych Uczestniczą:
|
|
15.30 - 17.00
|
Panel dyskusyjny III PRAKTYKA – strategia krótkookresowa, samorządowa, szkolna, nauczycielska. Moderator: Jacek Staniszewski, Pracownia Historii, Instytut Badań Edukacyjnych Uczestniczą:
|
|
17.00 - 17.30
|
Wnioski i podsumowanie konferencji dr hab. Michał Federowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych |
![]() |
pobierz program (plik PDF) |
Rejestracja
Uprzejmie informujemy, iż w dniu 19 listopada 2014 r. rejestracja na konferencję została zamknięta.
{chronoforms}icils2014{/chronoforms}
Kontakt
Anna Negowska
Zespół Upowszechniania
Instytut Badań Edukacyjnych
tel. + 48 22 241 71 96
e-mail: konferencja.icils@ibe.edu.pl
Nowoczesne narzędzia w diagnozie indywidualnej dzieci
- Opublikowano: 9 Paź 2014
TNS Polska i Fundacja CBOS na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych organizują seminaria i warsztaty poświęcone wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi w diagnozie indywidualnej dzieci.
W ramach Warsztatów zaprezentowane zostaną Test Umiejętności na Starcie Szkolnym, Test Pamięci Roboczej oraz Skale społeczno-emocjonalne. Uczestnicy zostaną przeszkoleni z obsługi tabletów i realizowania testów na tabletach.
Warsztaty prowadzone będą w grupach maksymalnie 30-osobowych, przez doświadczonych specjalistów, zajmujących się na co dzień diagnozą indywidualną dzieci.
Warsztaty
Jaki będzie plan warsztatów?
Dzień 1.
10:00-11:00 Rejestracja
11:00-11:15 Powitanie
11:15-13:30 Seminarium – Wstęp do diagnozy, prezentacja skal społeczno-emocjonalnych
13:30-14:15 Przerwa obiadowa
14:15-14:45 Prezentacja narzędzia badawczego TUNSS
14:45-15:15 Prezentacja narzędzia badawczego TPR
15:15-15:45 Przerwa kawowa
15:45-16:45 Warsztaty – Tablet, jako narzędzie diagnosty
16:45-18:00 Warsztaty – Wykorzystanie tabletu do realizacji testu narzędziem TUNSS, część I
18:00-18:20 Przerwa kawowa
18:20-19:30 Warsztaty – Wykorzystanie tabletu do realizacji testu narzędziem TUNSS, część I – cd.
Dzień 2.
9:00-11:00 Warsztaty - Wykorzystanie tabletu do realizacji testu narzędziem TUNSS, część II
11:00-11:30 Przerwa kawowa
11:30-13:15 Warsztaty - Wykorzystanie tabletu do realizacji testu narzędziem TPR
13:15-14:00 Przerwa obiadowa
14:00-16:00 Warsztaty - Wykorzystanie tabletu do realizacji testu narzędziem TUNSS, część III
16:00-16:30 Warsztaty - TUNSS i TPR podsumowanie
Co zapewnia organizator?
- Bezpłatny udział w Warsztatach.
- Materiały dotyczące pracy z testami TUNSS i TPR.
- Wypożyczenie tabletu na 6 miesięcy.
- Bezpłatny nocleg – w pokojach 2-osobowych, w hotelu trzygwiazdkowym.
- Wyżywienie: śniadanie w hotelu oraz lunch i przerwy kawowe podczas warsztatów.
Na jakich warunkach udostępniane będą tablety?
Tablety bezpłatnie wypożyczymy uczestnikom warsztatów na 6 miesięcy. Tablety wypożyczane będą w celu wykorzystania podczas pracy w poradni – do realizacji testów TUNSS i TPR.
Wypożyczenie odbędzie się na podstawie umowy użyczenia, o której podpisanie poprosimy uczestników. Wzór umowy prześlemy do Państwa po zarejestrowaniu się na udział w Warsztatach.
O co poprosimy uczestników warsztatów?
Ponieważ realizowany projekt ma na celu sprawdzenie, czy testy TUNSS i TPR są przydatne w codziennej praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznych, warunkiem udziału w warsztatach jest zobowiązanie się do:
- wykonania przynajmniej czterech pomiarów testem TUNSS;
- wykonania przynajmniej czterech pomiarów testem TPR;
- podłączenia tabletu do Internetu przynajmniej raz na 3 miesiące i automatycznego przesłania zanonimizowanych wyniki testów do IBE;
- dwukrotnego wypełnienia ankiety ewaluacyjnej dotyczącej TUNSS i TPR.
Dzięki Państwa zaangażowaniu możliwe będzie sprawdzenie i ew. ulepszenie obu narzędzi, tak aby w przyszłości mogli je Państwo z powodzeniem wykorzystywać w swojej pracy.
Jeśli mają Państwo jakiekolwiek pytania związane z uczestnictwem w Warsztatach, prosimy o kontakt:
e-mail: poradnie@ibe.edu.pl
Narzędzia diagnostyczne
Opis narzędzi diagnostycznych
Test Umiejętności Na Starcie Szkolnym (TUNSS) oraz Test Pamięci Roboczej (TPR) powstały w ramach projektów realizowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych. Oba testy przeznaczone są dla dzieci rozpoczynających naukę w szkole podstawowej i służą do diagnozy indywidualnej.
Są to nowatorskie testy, przygotowane w formie bardzo atrakcyjnej dla dzieci i rozwiązywane przez nie na tabletach. Przygotowane zostały w Polsce i, co bardzo ważne, posiadają polskie normy.
W ramach realizowanego obecnie projektu ponad 500 diagnostów z poradni psychologiczno-pedagogicznych z całej Polski zostanie przeszkolonych w zakresie przeprowadzania testów TUNSS i TPR. Zostaną im także udostępnione tablety, aby mogli wdrożyć oba testy do swojej codziennej pracy.
Test Umiejętności na Starcie Szkolnym (TUNSS)
Test został przygotowany w Instytucie Badań Edukacyjnych. Sprawdza umiejętności dzieci istotne z punktu widzenia nauki pisania, czytania i matematyki, m.in. sprawność manualną, spostrzegawczość, umiejętność porównywania wielkości przedmiotów.
W odróżnieniu od popularnych skal szacunkowych, TUNSS jest testem wykonania, mierzącym faktyczne umiejętności poprzez próbki zachowania dziecka, nie zaś opinie o tych możliwościach wyrażane przez rodziców, nauczycieli czy same dzieci.
Po drugie, jest testem realizowanym w nowoczesnej formie – rozwiązywanym na tabletach, co przypomina bardziej grę niż badanie testowe. To niebagatelna zaleta, jeśli wziąć pod uwagę, że w dzisiejszej szkole testy zagościły na dobre i coraz trudniej wzbudzić motywację dzieci do ich wykonywania. Nowostworzony test radzi sobie z tym znakomicie, eliminując przy tym skutecznie lęk przed ocenianiem.
Po trzecie, TUNSS to test w pełni adaptatywny, a więc, w pewnym sensie „instrument inteligentny” – który diagnozując umiejętności, dopasowuje trudność zadań do tego, co dziecko już potrafi: w efekcie samo badanie trwa krótko, a dzieci nie muszą ani zmagać się z zadaniami zbyt trudnymi, ani przesadnie łatwymi.
Test Pamięci Roboczej
Test Pamięci Roboczej jest unikatowym i bardzo nowoczesnym narzędziem do pomiaru pamięci roboczej u dzieci w wieku sześciu i siedmiu lat, za pomocą odpowiedniej aplikacji na tablecie. Pamięć robocza - jako mechanizm integrujący procesy uwagowe i pamięciowe - jest bardzo ważnym konstruktem współczesnej psychologii poznawczej, ponieważ umożliwia diagnozę potencjału poznawczego jednostki w sposób odrębny od diagnozy poziomu wiedzy. Pamięć robocza jest ważnym predyktorem osiągnięć szkolnych.
Skale społeczno-emocjonalne
We wrześniu 2013 roku w Instytucie Badań Edukacyjnych rozpoczęto realizację projektu badawczego „Standaryzacja baterii narzędzi do diagnozy psychospołecznego funkcjonowania dziecka w wieku 1,5 – 5,5 lat”, którego celem było przygotowanie zestawu narzędzi kwestionariuszowych pozwalających na diagnozę rozwoju społecznego i emocjonalnego małych dzieci.
Podczas realizacji projektu opracowano trzy narzędzia kwestionariuszowe pozwalające na pomiar funkcjonowania dziecka w różnorodnych obszarach:
- Kwestionariusz Styl adaptacji pozwala na diagnozę dwóch wymiarów funkcjonowania społecznego: (1) uspołecznienie, charakteryzujące się posiadaniem kompetencji społecznych prowadzących do zaangażowania dziecka w nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów społecznych oraz (2) eksternalizacja, przejawiająca się w podejmowaniu przez dziecko zachowań buntowniczych, negatywistycznych i agresywnych;
- Kwestionariusz Reakcja na nowość pozwala na ocenę szybkości adaptacji dziecka do nowych warunków oraz sposobu reagowania przez nie na nowe bodźce: osoby, miejsca, przedmioty;
- Kwestionariusz Koncentracja pozwala na ocenę zdolności dziecka do wykonywania zadań wymagających skupienia uwagi i wytrwałości.
Kwestionariusze są adresowane do rodziców, którzy udzielają informacji na temat funkcjonowania ich dziecka i pozwalają na dokonanie szybkiej oceny rozwoju dziecka w danym obszarze oraz zaplanowanie dalszych kroków diagnostycznych mających na celu pogłębienie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka i rodziny.
Adresy, dojazd do hoteli
Adresy i wskazówki dojazdu do hoteli
TORUŃ (27-28 X):
Hotel Mercure Helios Toruń Centrum
ul. Kraszewskiego 1/3
87-100 Toruń
Tel. : ( 48)56/6196550
Hotel Mercure Helios usytuowany jest w centrum Torunia:
5 minut od Starego Miasta
15 minut od dworca PKP Toruń Główny (autobusy 12, 13, 36)
15 minut od dworca PKP Toruń Miasto (tramwaj 2, autobus 51)
10 minut od dworca PKS – (tramwaj 1, 2)
Mapa: http://www.openstreetmap.org/?mlat=53.01323&mlon=18.59666#map=16/53.0132/18.5967
LUBLIN (3-4 XI):
Hotel Victoria
ul. Narutowicza 58/60
20-016 Lublin
tel.: 48 81 532 70 11-13
fax.: 48 81 532 90 26
Hotel Victoria usytuowany jest w centrum Lublina:
20 minut od Zamku
10 minut od dworca PKP (trolejbus linii 150)
15 minut od dworca PKS (autobusy linii 32 i 39)
40 minut od lotniska Lublin Świdnik
Mapa: http://www.openstreetmap.org/?mlat=51.24174&mlon=22.55539#map=19/51.24175/22.55539
KATOWICE (17-18 XI):
ANGELO HOTEL KATOWICE
Sokolska 24
40-086 Katowice
tel.: 48 32 783 81 00
Angelo Hotel Katowice usytuowany jest w centrum Katowic:
10 minut od hali widowiskowo-sportowej Spodek
10 minut od dworca PKP (autobusy linii 0, 12, 600)
10 minut od dworca PKS
35 minut od lotniska Katowice Pyrzowice
Mapa: http://www.openstreetmap.org/?mlat=50.26363&mlon=19.01655#map=18/50.26364/19.01655
POZNAŃ (13-14 XI):
Hotel Mercure Poznań Centrum
ul. Roosevelta 20
60-829 Poznań
Tel. : ( 48)61/8558000
Hotel Mercure Poznań Centrum usytuowany jest w centrum Poznania:
10 minut od Międzynarodowych Targów Poznańskich
10 minut od dworca PKP Poznań Główny (tramwaje 8, 10, 11)
15 minut od dworca PKS (tramwaj 6, 10)
30 minut od lotniska Poznań Ławica
Mapa: http://www.openstreetmap.org/?mlat=52.40862&mlon=16.91168#map=18/52.40862/16.91168
Kontakt
Kontakt
Jeśli mają Państwo jakiekolwiek pytania związane z uczestnictwem w Warsztatach, prosimy o kontakt:
e-mail: poradnie@ibe.edu.pl
Infolinia:
698 631 353 – dla osób zaproszonych na warsztaty do Torunia i Poznania
501 140 836 lub 501 140 874 – dla osób zaproszonych na warsztaty do Lublina i Katowic