Publikacje
Znajomość języków obcych wśród 15-latków
- Opublikowano: 27 Lis 2013
Europejskie Badanie Kompetencji Językowych (European Survey on Language Competences, ESLC) zrealizowano w 2011 roku w 14 krajach w Europie, w tym w Polsce. Przeprowadzenie badania zbiegło się w czasie z wdrażaniem zmian programowych w polskiej edukacji językowej. Jedną z ważniejszych zmian było wprowadzenie w 2009 r. podstawy programowej, która określiła docelowy poziom umiejętności językowych uczniów po gimnazjum w odniesieniu do Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ). Absolwenci gimnazjum powinni posługiwać się językiem obcym na poziomie A2 lub A2+. Uczniowie, którzy brali udział w badaniu ESLC, uczyli się jeszcze według „starej” podstawy programowej. Z tego powodu wyniki badania stanowią cenną informację o tym, jaki poziom prezentowali uczniowie w momencie, gdy wyznaczaliśmy dopiero cele, które dziś, zgodnie z zapisami podstawy programowej, mają osiągać uczniowie.
Pobierz dokument w formacie PDF [0,4MB]
.Sześciolatek w szkole. Jak uczą się dzieci?
- Opublikowano: 17 Gru 2013
Im młodsze dzieci, tym bardziej różnią się tempem rozwoju i osiągnięciami rozwojowymi. Ponadto rodzice w różny sposób przygotowują swoje dzieci do przestąpienia progu szkolnego. To sprawia, że dzieci w pierwszej klasie są tak różne, zarówno pod względem wiedzy i umiejętności oraz sposobu funkcjonowania, jak i potrzeb. Różnorodność dzieci w klasie to ważny czynnik ich rozwoju i przygotowania do życia we współczesnym społeczeństwie. To dzięki niej dzieci mają szansę nauczyć się żyć w zróżnicowanej i nieprzewidywalnej rzeczywistości, która będzie ich udziałem w dorosłym życiu. Mają szansę zobaczyć, że choć ludzie są różni to mogą RAZEM żyć i pracować, pomagać sobie, a nawet znajdować dobre rozwiązania w trudnych i niepewnych sytuacjach.
Pobierz dokument w formacie PDF [0,2MB]
.