- Opublikowano: 2 Lut 2011
Zespół Edukacji i Rynku Pracy | ibe@ibe.edu.pl |Tel: 22 24 17 100
O badaniu
Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Rynek pracy jest odbiorcą rynku edukacyjnego, dokonując oceny efektów edukacji przez dwa podstawowe wymiary: prawdopodobieństwo zatrudnienia (lub bezrobocia czy bierności zawodowej) oraz osiągane wynagrodzenie, rozumiane jako wycena umiejętności nabywanych w trakcie edukacji formalnej. Wskaźnik NEET (odsetek osób młodych nie uczących się i nie pracujących) dla Polski wyraźnie pokazuje, że jednym z podstawowych problemów strukturalnych jest niskie zaangażowanie absolwentów na rynku pracy. Odpowiednia diagnoza przyczyn bierności zawodowej absolwentów pozwoliłaby na sformułowanie rekomendacji dla zmian systemu edukacji w celu lepszego dostosowania do potrzeb współczesnego rynku pracy.
Dotychczas w Polsce prowadzone były dwa rodzaje badań losów absolwentów – jedno prowadzone przez instytucje edukacyjne, a oparte o utrzymanie kontaktów ze swoimi absolwentami. Badania takie mają jednak ograniczony zakres, ze względu na trudności w utrzymaniu kontaktów z absolwentami w dłuższym okresie. Prowadzone były także reprezentatywne ankietowe badania absolwentów jednak skupiały się one na przejściu absolwentów z edukacji do pierwszego miejsca pracy oraz wykonywania pracy w ciągu pierwszych 12 miesięcy bez modułu pozwalającego na retrospektywne badanie ścieżek zawodowych czy edukacyjnych.
W związku z powyższym zaistniała potrzeba stworzenia nowego podejścia do badania losów absolwentów na rynku pracy. Próbą wprowadzenia nowego, innowacyjnego rozwiązania w tym zakresie jest właśnie projekt „Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych w wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych”, który zakładał powiązanie informacji o sytuacji historii edukacyjnej poszczególnych osób z danymi dotyczącymi ich kariery zawodowej.
Realizację badania powierzono Uniwersytetowi Warszawskiemu - Pracowni Ewaluacji.
Cele badania
Cele badania
Celem głównym projektu Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych była kompleksowa ocena ścieżek edukacyjnych i zawodowych absolwentów wybranej uczelni wyższej.
Badanie pozwoliło udzielić odpowiedzi na następujące pytania:
- jak kształtuje się popyt na różne kompetencje absolwentów ?
- jakie są obawy absolwentów związane z rynkiem pracy ?
- jakie są oczekiwania pracodawców i uczniów w stosunku do uczelni ?
- jakie są uwarunkowania sukcesu i porażki na rynku pracy w związku z doświadczeniami zdobytymi na studiach ?
- jak studenci oceniają studia ?
- jakie działania podejmują studenci i absolwenci w celu przygotowania się do funkcjonowania na rynku pracy w rejonie, w którym funkcjonuje uczelnia
Badanie zostało zrealizowane realizowane w podziale na następujące moduły:
- Badanie historii edukacyjnej i zawodowej absolwentów uczelni na podstawie istniejących danych administracyjnych danej uczelni i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Celem tego modułu była analiza historii edukacyjnej i historii zawodowej absolwentów różnych kierunków danej uczelni na podstawie danych administracyjnych zbieranych przez uczelnie wyższą i ZUS.
- Badanie wzajemnych oczekiwań pracodawców, studentów i absolwentów – badanie jakościowe.
Celem badania jakościowego było poznanie oczekiwań i obaw absolwentów związanych z rynkiem pracy, stworzenie charakterystyki pracodawców oraz sporządzenie listy pożądanych cech absolwentów na lokalnym rynku pracy. Dodatkowo, zbadane zostały oczekiwania studentów, absolwentów i pracodawców wobec uczelni wyższych.
- Badanie panelowe dotyczące oceny sytuacji absolwentów wchodzących na rynek pracy.
Celem badania była ocena uwarunkowań sukcesu/porażki na rynku pracy i ich związku z doświadczeniami na studiach. Badanie panelowe ma na celu umożliwienie prowadzenie analiz dynamicznych sytuacji badanych, w tym uzyskanie szczegółowego obrazu nie tylko na poziomie populacji, lecz pojedynczych osób – badania nie tylko „trendów”, ale również „przepływów”. Panelowy charakter badań ma na celu prowadzenie przyczynowych analiz obserwowanych zjawisk.
- Analiza aktywności zawodowej studentów w świetle danych zastanych i badań opinii.
Celem modułu jest określenie czynników kształtujących aktywność zawodową studentów uczelni na podstawie danych zastanych i badań opinii.
Raporty
Raport z badania
Badanie wykazało m.in., że absolwenci UW w większości nie mają problemów z uzyskaniem stabilnego zatrudnienia oraz że ścieżki edukacyjno-zawodowe studentów i absolwentów UW różnią się w zależności od dyscypliny studiów. Równie istotnym elementem projektu było opracowanie uniwersalnej metodologii badania losów absolwentów szkół wyższych. Raport zawiera rekomendacje metodologiczne, które mają umożliwić wdrożenie analogicznego programu badawczego na innych uczelniach.
Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych zakładu ubezpieczeń społecznych. Raport końcowy
Warszawa, styczeń 2014
Pobierz raport [pdf, 5.3 MB]
Materiały
Informacja na temat konferencji dotyczącej badania "Monitoring losów absolwentów uczelni wyższych w oparciu o dane administracyjne ZUS", która odbyła się 17 lutego 2014 r:
http://eduentuzjasci.pl/wydarzenia/982-absolwenci-uw-przelamuja-mit-o-pracy-na-umowach-sm