O badaniu
Instytut Badań Edukacyjnych realizuje projekt pt. „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”. Jest to projekt systemowy realizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.1.1 Tworzenie warunków i narzędzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty, w ramach którego zrealizowane zostało: Badanie potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i matematyki w zakresie rozwoju zawodowego.
Celem badania było określenie obszarów, w których nauczyciele uczący matematyki potrzebują wsparcia. Badanie było realizowane poprzez dotarcie do nauczycieli z różnorodnych szkół, różniących się stażem pedagogicznym, doświadczeniami związanymi z doskonaleniem zawodowym i pracujących z możliwie różnymi uczniami. Celem badania nie była ocena wiedzy i umiejętności indywidualnych nauczycieli, ale stworzenie ogólnej mapy potrzeb nauczycieli w zakresie rozwoju zawodowego, ważnej dla środowiska nauczycieli oraz instytucji kształcących przyszłych nauczycieli i zajmujących się doskonaleniem zawodowym.
Badanie zostało przeprowadzone indywidualnie na próbie 1200 nauczycieli z terenu całej Polski. Badaniem objęliśmy:
- nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej (klas 1-3),
- nauczycieli matematyki w szkole podstawowej (klas 4-6),
- nauczycieli matematyki w gimnazjum (klas 1-3).
Badanie było dobrowolne i składało się z kilku elementów i polegało na:
- rozwiązaniu testu przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub nauczyciela matematyki.
- odpowiedzi na pytania zamieszczone w ankiecie przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub nauczyciela matematyki.
- udziale wybranych nauczycieli jako ekspertów w wywiadach pogłębionych, dotyczących potrzeb zawodowych, doskonalenia zawodowego i poglądów na temat zmian w prawie oświatowym w perspektywie nauczania matematyki.
Badanie realizowane było od 1 października 2013 do 20 grudnia 2013 r.
Badanie przeprowadziła wyłoniona w przetargu firma: InterActive - Agencja Komunikacji Marketingowej.
Badania realizowane było zgodnie z wymogami kodeksu ESOMAR-u.