{DropDown_Menu_Apple_style}
<a href="/pl/becker.html">Strona główna</a>
<a href="/pl/materialy/143-en-rodkowa/badania/becker/804-metodologia-badania.html">Metodologia</a>
<a href="/pl/materialy/143-en-rodkowa/badania/becker/805-harmonogram-badania.html">Harmonogram</a>
<a href="/pl/materialy/143-en-rodkowa/badania/becker/814-gdzie-prowadzimy-badania.html">Gdzie prowadzimy</a>
<a href="/pl/materialy/143-en-rodkowa/badania/becker/945-wyniki-badania-becker.html">Wyniki</a>
{/DropDown_Menu_Apple_style}
Metodologia badania
Szczegółowy opis technik badawczych stosowanych w badaniu:
- Badania sondażowe (telefoniczne) - technika CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) – jest techniką stosowaną przy realizacji badań ilościowych, polegającą na prowadzeniu wywiadów telefonicznych z wykorzystaniem komputera. Wywiad telefoniczny realizowany przez ankietera wspomagany jest komputerem, a dokładnie skryptem komputerowym, który w trakcie wywiadu wyświetla kolejne pytania, a ankieter zapisuje odpowiedzi respondenta.
- Badania sondażowe (wywiady bezpośrednie) - technika CAPI (Computer Assisted Personal Interview – wywiad bezpośredni wspomagany techniką komputerową). Wywiady w tej technice realizowane są przez ankieterów podczas bezpośredniego wywiadu ankieterskiego w domach respondentów. Ankieter odczytuje pytania wyświetlające się na monitorze laptopa, zaznacza odpowiedzi wskazane przez respondenta (pytania zamknięte) lub zapisuje treść wypowiedzi respondenta (pytania otwarte). Oprogramowanie komputerowe czuwa nad przebiegiem rozmowy, kontrolując niezbędne filtry i przejścia w ankiecie. Dzięki wykorzystaniu komputera cały proces zbierania danych trwa krócej i jest w mniejszym stopniu obarczony ryzykiem błędów.
W ramach techniki CAPI zrealizowane zostanie również tzw. badanie DAR (Day after recall), którego celem jest opisanie przebiegu wybranego dnia z życia respondenta. Badaniem DAR objęci są respondenci komponentu dzieci i gospodarstw domowych – rodzice dziecka oraz dziecko wylosowane do badania. Wywiad DAR dotyczy dnia poprzedzającego badanie i polega na przeanalizowaniu najważniejszych czynności wykonywanych przez respondentów w dniu poprzednim. W naszym badaniu najistotniejsze są informacje dotyczące czynności edukacyjnych – ile czasu dziecko poświęca na czynności związane z edukacją i w jakim stopniu uczestniczą w nich rodzice. Dzień, o który pytamy naszych respondentów został wybrany wcześniej w ten sposób, by na podstawie całego badania można było wyciągać wnioski dla typowego tygodnia oraz weekendu w roku szkolnym dla przeciętnej rodziny. - Indywidualne wywiady pogłębione (IDI – ang. Individual in-Depth Interview) stanowią jedną z bardziej popularnych metod badań jakościowych, polegającą na szczegółowej, wnikliwej rozmowie z informatorem/respondentem, której celem jest poznanie perspektywy poznawczej badanego, jego doświadczeń, sposobu postrzegania interesującego nas fragmentu rzeczywistości społecznej, dotarcie do precyzyjnych informacji lub poszerzenie wiedzy związanej z tematem badania. Udziału w badaniu polega na odbyciu swobodnej rozmowy z badaczem, który, posiłkując się scenariuszem wywiadu, ukierunkowuje wywiad na najważniejsze zagadnienia badawcze. Celem badacza nie jest dokładne odczytanie wszystkich pytań ze scenariusza a jedynie wyczerpanie jego najważniejszych zagadnień lub pogłębienie kwestii, których nie przewidziano na etapie przygotowywania scenariusza.
- Zogniskowany wywiad grupowy jest moderowaną dyskusją osób będących ważnymi informatorami w badanej kwestii, prowadzoną w oparciu o przygotowany scenariusz, ułatwiającą ustalenie najważniejszych społecznie podzielanych znaczeń, wartości i postaw reprezentowanych przez rozmówców. Udział w zogniskowanym wywiadzie grupowym przypomina do pewnego stopnia udział w programie publicystycznym, które goście rozmawiają głównie ze sobą a prowadzący spotkanie jedynie wprowadza nowe kwestie lub dopytuje w razie jakichś wątpliwości. Zogniskowane wywiady grupowe stanowią doskonałe narzędzie pozwalające na konfrontację różnorodnych opinii, rekonstrukcję wzorów myślenia, motywacji, sposobów oceny czy stereotypów. W trakcie wywiadów grupowych często prosimy badanych o opisanie pewnego stanu idealnego lub wyobrażenie sobie określonej sytuacji - są to przykłady tzw. technik projekcyjnych, które pozwalają na swobodną konfrontację rozmaitych opinii i zachęcają uczestników do prowadzenia ciekawych dyskusji.