Cel i metodologia badania
- Opublikowano: 29 Lut 2012
Identyfikacja kluczowych czynników szkolnych warunkujących efektywność kształcenia w szkołach podstawowych. Stan przed i po reformie programowej i obniżeniu wieku szkolnego.
Planowane badania to studia z zakresu ilościowych badań edukacyjnych. Główne pytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych.
Badania będą prowadzone w schemacie badań podłużnych (panelowych) i zostaną przeprowadzone na reprezentatywnych, ogólnopolskich próbach szkół podstawowych.
Pracownia planuje przeprowadzenie dwóch podłużnych badań podstawowego cyklu kształcenia. Pierwsze rozpoczęło się zimą 2010 roku i obejmuje kohortę rozpoczynającą naukę w III klasach szkół podstawowych (Kohorta 1). Badanie, przeprowadzone w 180 szkołach podstawowych w całym kraju, pozwoli poznać stan przed reformą programową oraz obniżeniem wieku szkolnego. Próba do badania Kohorta 1 przewidziana jest do wieloletniego badania podłużnego wykraczającego poza horyzont 2015.
W czerwcu 2015 roku uczniowie z pierwszego badania podłużnego będą kończyć I klasę gimnazjum.
Pełny cykl badawczy obejmie lata 2010-2015.
Określenie kluczowych czynników efektywności kształcenia wymaga zebrania informacji nie tylko o uczniach, ale także o ich rodzinie, szkole, do której uczęszczają i nauczycielach w niej uczących. Z tego powodu, niezbędnym warunkiem realizacji projektu są badania dyrektorów szkół podstawowych, nauczycieli, uczniów oraz rodziców.
Badania zostaną poprzedzone uzyskaniem zgody od rodziców uczniów. Wszelkie dane uzyskane podczas badań będą poufne i zostaną użyte tylko do stworzenia zbiorczych zestawień statystycznych..