Ewaluacja Wewnątrzszkolna
- Opublikowano: 22 Wrz 2014
Zaproszenie
Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszam na organizowaną przez Instytut Badań Edukacyjnych konferencję
pt. Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej,
która odbędzie się 28-29 listopada 2014 r. w Warszawie
w hotelu Westin, Al. Jana Pawła II 21.
IBE od kilku lat prowadzi badania, w wyniku których zostały wypracowane narzędzia pomocne
w ewaluacji i planowaniu pracy w szkole. Praktyczny wymiar konferencji to przede wszystkim warsztatowe formy pracy w małych grupach. Udział w tym dwudniowym spotkaniu to okazja, aby m.in.:
- lepiej zrozumieć cel ewaluacji wewnątrzszkolnej,
- dowiedzieć się, jak bedzie wyglądał sprawdzian szóstoklasisty w zmienionej formule w 2015 r.,
- poznać nowe metody diagnozy uczniów na progu szkoły,
- podyskutować o zależnościach pomiędzy ocenianiem zewnętrznym a wewnątrzszkolnym,
- dowiedzieć się, jak wykorzystać porównywalne wyniki sprawdzianu do oceny wyników nauczania,
- poznać model edukacyjnej wartości dodanej dla drugiego etapu edukacyjnego,
- zrozumieć znaczenie samooceny uczniów dla osiągnięć szkolnych i dowiedzieć się, jak nauczyciel może ją kształtować,
- nauczyć się, jak interpretować wyniki standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych.
Udział w konferencji
Udział w konferencji jest bezpłatny. Informacje dotyczące noclegów oraz możliwości zwrotu kosztów dojazdu znajdują się w zakładce Rejestracja.
W przypadku pytań, proszę o kontakt z panią Małgorzatą Nowak z firmy Ecorys Polska, pod numerem telefonu + 48 22 339 45 23 oraz e-mailem: konferencje.ibe@ecorys.pl.
Jeszcze raz serdecznie zapraszam. Będzie to spotkanie praktyków i badaczy, okazja do wymiany doświadczeń i możliwość warsztatowej pracy z narzędziami i metodami, ktore pomogą w efektywnej pracy szkoły podstawowej.
Michał Federowicz
Dyrektor
Instytut Badań Edukacyjnych
Program
Dzień I (czwartek 27 listopada 2014 r.)
Przyjazd uczestników, zakwaterowanie w hotelu |
Dzień II (piątek, 28 listopada 2014 r.)
8.30 - 9.00 |
Rejestracja |
SESJA PLENARNA
sala Copernicus I i II
(sesja dla wszystkich uczestników)
9.00 - 9.15 |
Wprowadzenie/ powitanie uczestników dr hab. Michał Federowicz, Wystąpienia gości honorowych |
|
9.15 - 9.45 |
Ewaluacja jako działanie autonomiczne i odpowiedzialne dr hab. Grzegorz Mazurkiewicz, |
|
10.00 - 10.45 |
Jak szkoły radzą sobie z ewaluacją wewnętrzną? Prezentacja wyników badań IBE Olga Wasilewska, |
|
11.00 - 11.45 |
Wyniki sprawdzianu a ocenianie wewnątrzszkolne dr Henryk Szaleniec, |
|
12.00 - 12.45 |
Interpretacja wyników standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych – wykład Michał Modzelewski, |
|
13.00 - 13.45 |
Obiad |
SESJE WARSZTATOWE
sale: Copernicus I i II, Copernicus III, Aquarius, Boardroom, Gemini, Taurus
(podział uczestników na grupy, udział w zajęciach i warsztatach)
14.00 - 17.45 |
Przewidywany czas: 45 min.
Przewidywany czas: 45 min.
Przewidywany czas: 45 min.
Przewidywany czas: 90 min.
Przewidywany czas: 60 min.
Przewidywany czas: 90 min.
Przewidywany czas: 45 min.
Przewidywany czas: 2x90 min. Uwaga, każdy uczestnik warsztatu musi posiadać swój laptop.
Przewidywany czas: 45 min.
Przewidywany czas: 90 min. Uwaga, każdy uczestnik warsztatu musi posiadać swój laptop.
|
|
18.00 - 19.00 |
Kolacja |
Dzień III (sobota, 29 listopada, 2014 r.)
SESJE WARSZTATOWE
sale: Copernicus I i II, Copernicus III, Aquarius, Boardroom, Gemini, Taurus
(podział uczestników na grupy, udział w zajęciach i warsztatach)
9.00 - 13.45 |
Uwaga, każdy uczestnik warsztatu musi posiadać swój laptop.
Uwaga, każdy uczestnik warsztatu musi posiadać swój laptop.
|
SESJA PLENARNA
sala Copernicus I i II
(sesja dla wszystkich uczestników)
14.00 - 14.40 |
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej od roku szkolnego 2014/2015 dr Marcin Smolik |
|
14.40 - 15.00 |
Podsumowanie konferencji |
|
15.00 - 16.00 |
Obiad |
Organizatorzy zapewniają przerwy kawowe i obiad w trakcie obu dni konferencji oraz kolację dla wszystkich uczestników konferencji w piątek wieczorem.
![]() |
pobierz program konferencji (plik PDF) |
|||||
![]() |
pobierz opis zajęć (plik PDF) |
![]() |
pobierz siatkę zajęć (plik PDF) |
![]() |
pobierz plan Hotelu Westin (plik PDF) |
Prelegenci
Michał Federowicz
Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych i lider projektu systemowego Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego. Ukończył studia socjologiczne w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego (1984), wcześniej ukończył także studia na Politechnice Warszawskiej na wydziale Mechaniki Precyzyjnej (1977) i podjął pracę badawczą w Instytucie Lotnictwa w Warszawie (1980-1984). Od roku 1984 związany z Instytutem Filozofii i Socjologii PAN, po doktoracie (1992) w latach 1994-1995 odbył indywidualny program studiów jako stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej w Cornell University i w Harvard University (Center for European Studies, Department of Government). W 2005r. uzyskał stopień doktora habilitowanego w zakresie nauk humanistycznych, kierując jednocześnie Zespołem Socjologii Polityki i Gospodarki Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. Od 1999 roku koordynuje polską część międzynarodowego programu badawczego PISA (Programme for International Student Assessment). W 2005 roku utworzył Zespół Interdyscyplinarnych Studiów nad Edukacją IFiS PAN, w jego ramach w sierpniu 2007 zorganizował grupę ekspertów, która opracowała założenia do nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. W 2008 r. uczestniczył w pracach Ministerstwa Edukacji Narodowej nad nową podstawą programową kształcenia ogólnego.
Dorota E. Campfield
doktor nauk edukacyjnych, absolwentka Uniwersytetu Oxfordzkiego. Specjalizuje sie w lingwistyce stosowanej i psycholingwistyce. Wieloletnie doświadczenie w nauczaniu języka angielskiego. W 2000-2006 wykładowca na Wydziale Edukacji Uniwersytetu w Oulu, w Finlandii. Autorka artykułów na temat wpływu prozodii na przyswajanie języka obcego. Adiunkt w Instytucie Badań Edukacyjnych.
Zainteresowania: nauczanie języków obcych w warunkach szkolnych, przetwarzanie i analiza mowy w języku obcym, instrumenty badawcze do pomiaru osiągnięć językowych dzieci.
Roman Dolata
pedagog, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. Podstawowe obszary zainteresowań naukowych: nierówności społeczne w edukacji, ewaluacja instytucji edukacyjnych. Bierze udział w zespołach krajowych międzynarodowych badań edukacyjnych Progress in International Reading Literacy Study 2011, IEA i International Civic and Citizenship Education Study 2009. Koordynator merytoryczny projektu badawczo-wdrożeniowego Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej realizowanego w latach 2007 – 2013 w ramach działania 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych priorytetu Wysoka jakość systemu oświaty programu operacyjnego Kapitał ludzki.
Paweł Grygiel
socjolog, absolwent Wydziału Nauk Społecznych KUL. Interesuje się możliwościami wykorzystania metod ilościowych w analizach społecznych, przede wszystkim w zakresie modeli równań strukturalnych – SEM. Ostatnio intensywnie zajmuje się relacjami zachodzącymi pomiędzy obiektywnym (pozycja socjometryczna) i subiektywnym (samotność) aspektem relacji rówieśniczych na wczesnym poziomie nauczania (szkoła podstawowa). Uczestnik licznych projektów badawczych. Autor i współautor kilku książek oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych. W Instytucie Badań Edukacyjnych zajmuje się problematyką szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia.
Anna Hawrot
psycholog, doktorantka na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Studia magisterskie (2009 rok, Wydział Pedagogiki i Psychologii), a następnie studia podyplomowe z zakresu analizy danych (2012 rok, Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki) ukończyła na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Pracuje w Instytucie Badań Edukacyjnych w Pracowni Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia. Współpracuje z Interdyscyplinarnym Centrum Stosowanych Badań Poznawczych SWPS. Uczestniczyła w projektach badawczych m.in. z zakresu utajonego poznania i starzenia poznawczego realizowanych w Uniwersytecie Jagiellońskim i Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problematyki funkcjonowania intelektualnego na przestrzeni życia i psychometrii. Miłośniczka literatury i wycieczek rowerowych.
Grzegorz Humenny
absolwent Instytutu Socjologii UJ w 2002 roku na specjalności „Socjologia Gospodarki i Badania Rynku”. Zajmuje się przygotowaniem, prowadzeniem i opracowywaniem badań społecznych tak ilościowych, jak i jakościowych. Ma doświadczenie w przygotowywaniu badań i ekspertyz realizowanych na rzecz samorządów, firm, organizacji pozarządowych, partii politycznych oraz instytucji centralnych. W szczególności zajmuje się ewaluacją, badaniami rynku pracy, badaniami edukacyjnymi. Specjalizuje się w analizie danych ilościowych z wykorzystaniem zaawansowanych pakietów statystycznych. Członek Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, Narodowego Forum Doradztwa Kariery. Niektóre prace naukowe i raporty badawcze: Ekspertyza istniejącej sieci publicznych placówek oświatowych w Przemyślu (2004), Monitoring zawodów jako instrument rynku pracy (2006), Praca tymczasowa w perspektywie kadry zarządzającej MŚP w województwie podkarpackim (2007), Między migracją a szarą strefą – formy adaptacji zawodowej absolwentów szkół ponadgimnazjalnych (2010), Odległość jako bariera w dostępie do uczelni poza regionem dla uczniów szkół podkarpackich (2010), Społeczne uwarunkowania sukcesu edukacyjnego podkarpackich uczniów (2010) .
Aleksandra Jasińska-Maciążek
pedagog. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Wiedzę w zakresie metodologii badań ilościowych i metod analizy danych rozwijała uczestnicząc w licznych szkoleniach, także zagranicznych. Pracowała w różnych projektach badawczych w obszarze edukacji, m.in. w międzynarodowym „Badaniu Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Matematyki” (TEDS-M) oraz prowadzonym przez Instytut Badań Edukacyjnych wieloletnim projekcie „Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia SUEK”. Główne obszary zainteresowań naukowych: pomiar dydaktyczny, ewaluacja instytucji edukacyjnych, sieci społeczne, modelowanie statystyczne. Z zamiłowania grotołaz.
Radosław Kaczan
psycholog, adiunkt w Zespole Wczesnej Edukacji IBE , Psycholog, specjalność: psychologia kliniczna człowieka dorosłego oraz psychologia edukacji ukończone w Instytucie Psychologii UAM w Poznaniu. Doktorat w Instytucie Psychologii Polskiej Akademii Nauk. Współautor sześciu książek i serii artykułów (Nauka, 2008, nr 1, 2, 3 i 4, Polityka Społeczna 2010). Współautor książki pt.: „Droga o samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności ” (GWP, 2009).Interesuje się problematyką uwarunkowań pomyślnego rozwoju i psychologią temporalności.
Bartosz Kondratek
Absolwent psychologii Uniwersytetu Śląskiego, doktorant Departament of Research Methodology, Measurement and Analysis Uniwersytetu Twente. Specjalista z zakresu psychometrii oraz modelowania statystycznego w naukach społecznych.
Maciej Koniewski
absolwent socjologii w specjalizacji Badania Społeczne i Analiza Danych oraz filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ukończył program studiów doktoranckich z zakresu pomiaru edukacyjnego na UJ, a także szkołę letnią z zakresu metod ilościowych w badaniach społecznych ICPSR na Uniwersytecie Michigan oraz szkołę letnią z metod kontrfaktycznych w ewaluacji organizowaną przez Progetto Valutazione. Od 2011 roku doktorant w Zakładzie Socjologii Gospodarki, Edukacji i Metod Badań Społecznych UJ. Interesuje się metodologią badań nauk społecznych, technikami statystycznej analizy danych oraz socjologii edukacji i pomiaru edukacyjnego.
Filip Kulon
Absolwent socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego ze specjalnością "socjologia gospodarcza i badania rynku". Pod koniec studiów pracował w krakowskiej OKE (Wydział Badań i Analiz), później przez dwa lata jako specjalista ds. badań marketingowych w domu mediowym. Pracę w korporacji porzucił, aby znów zająć się badaniami edukacyjnymi.
Grzegorz Mazurkiewicz
Pracuje w Instytucie Spraw Publicznych na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest kierownikiem Zakładu Zarządzania w Edukacji. Doświadczenie zawodowe wyniósł z różnych instytucji związanych z edukacją. Jest socjologiem, ukończył również studia z zakresu zarządzania oświatą na Ohio State University w USA. Jest również koordynatorem projektu Program Wzmocnienia Efektywności Systemu Nadzoru Pedagogicznego i Oceny Jakości Pracy Szkoły, którego celem jest zmiana systemu nadzoru pedagogicznego w Polsce oraz kierownikiem merytorycznym projektu Przywództwo i zarządzanie w oświacie - opracowanie i wdrożenie systemu kształcenia i doskonalenia dyrektorów szkół/placówek. Kierował różnymi projektami dotyczącymi wyrównywania szans, edukacji interkulturowej, zarządzania, tworzeniu lokalnej polityki oświatowej, badania jakości pracy instytucji oświatowych, tworzenia systemów zapewniania jakości czy doskonalenia zawodowego nauczycieli. Brał udział w roli badacza i eksperta w projektach międzynarodowych w zakresie kształcenia dorosłych, decentralizacji systemów zarządzania, aktywnych metod nauczania. Badając edukację i sposoby usprawniania procesów edukacyjnych przygląda się im w możliwie jak najszerszej perspektywie wychodząc z założenia, że niemożliwa jest zmiana w edukacji bez zmiany społecznej. Przedmiotem badawczych poszukiwań są przywództwo edukacyjne, polityka edukacyjna, zarządzanie w oświacie, jakość edukacji, równość szans edukacyjnych, edukacja interkulturowa oraz postawy i zachowania nauczycieli. W pracy dydaktycznej zajmuje się przywództwem, problemami edukacji w perspektywie globalnej czy wykorzystaniem action research w sferze publicznej. Jego studenci biorą udział w badaniach i programach, w które jest zaangażowany. Wśród publikacji warto wymienić: Edukacja i przywództwo. Modele mentalne jako bariery rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012; Przywództwo edukacyjne. Odpowiedzialne zarządzanie edukacją wobec wyzwań współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011; Educational leadership with eyes and hearts wide open, w: Townsend, T. MacBeath, J. (red.) International Handbook on Leadership for Learning, New York: Springer, 2011.
Przemysław Majkut
urodzony w 1982 roku, absolwent Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracownik Wydziału Badań i Analiz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie. Główne obszary zainteresowań naukowych to metody i techniki badań społecznych, zwłaszcza w zakresie socjologii i psychologii, nierówności społeczne i ich wpływ na funkcjonowanie systemu oświaty, uwarunkowania wyników kształcenia. Uczestniczył w pracach zespołów eksperckich, których efektem były opracowania: Cele polityki rozwoju oświaty krakowskiej na lata 2007 – 2013 (2007); Kształcenie ustawiczne w Małopolsce: analiza danych zastanych (2007).
Michał Modzelewski
absolwent Wydziału Pedagogicznego oraz Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Pracuje w Zespole Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia w Instytucie Badań Edukacyjnych. Interesuje się zagadnieniami związanymi z psychometrią, w szczególności zastosowaniem modelu Rascha w pomiarze edukacyjnym. Zajmuje się także analizą związku pomiędzy liczebnością oddziałów klasowych a efektywnością nauczania.
Marek Muszyński
Zainteresowania: ilościowa analiza danych, psychometria, nauka języków obcych
Wykształcenie: magister psychologii UJ, student studiów doktoranckich w Instytucie Socjologii UJ
Specjalista ds. badań i analiz w Pracowni Języków Obcych IBE
Jolanta Pisarek
Psycholog, absolwentka Wydziału Nauk Społecznych KUL, w zespole SUEK odpowiedzialna za realizację badania obserwacyjnego z wykorzystaniem systemu obserwacyjnego Argos, realizatorka warsztatów dla nauczycieli dotyczących wykorzystywania filmów w pracy z młodzieżą. Interesuje się edukacją medialną, rozwijaniem kompetencji medialnych i informacyjnych użytkowników mediów, wpływem informacji zwrotnej na proces uczenia się oraz neuropoznawczymi podstawami mechanizmów oddziaływania mediów na dzieci i młodzież.
Artur Pokropek
Absolwent Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytutu Socjologii tej uczelni, doktor nauk społecznych. Jego główne zainteresowania badawcze to psychometria, metodologia badań społecznych, statystyka oraz socjologia edukacji.
Piotr Rycielski
Doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, adiunkt w Zespole Wczesnej Edukacji. Absolwent psychologii międzykulturowej w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie oraz Międzywydziałowych Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendysta Institute for Social Research Uniwersytetu w Michigan. Interesuje się psychologią poznania społecznego, dynamiką małych grup oraz metodologią badań społecznych. W Instytucie Badań Edukacyjnych zajmuje się pomiarem umiejętności, oraz rozwojem poznawczym, społecznym i emocjonalnym uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Prowadzi zajęcia z zakresu psychologii, statystyki i metodologii.
Marcin Smolik
Absolwent Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Od 2000 r. zatrudniony był na stanowisku asystenta, a od 2008 r. adiunkta w Zakładzie Akwizycji i Dydaktyki Języka Angielskiego UMCS. Od maja 2012 r. do grudnia 2013 r. pełnił w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej funkcję kierownika Wydziału Sprawdzianu i Egzaminów z Zakresu Kształcenia Ogólnego, a od grudnia 2013 r. jest dyrektorem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Główne zainteresowania badawcze to pomiar umiejętności mówienia w języku angielskim, zrównywanie wyników egzaminów, wykorzystanie ilościowych i jakościowych metod badawczych w językoznawstwie stosowanym.
Paulina Skórska
Absolwentka socjologii i psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Absolwentka programu Educational measurement, szkoły letniej we Włoszech (Summer School on Counterfactual Impact Evaluation 2013) i zimowej (Fundamentals and Methods for Impact Evaluation of Public Policies 2014). W Zespole Analiz Osiągnięć Uczniów pracuje jako specjalista ds. badań i analiz - statystyk. Interesuje się wykorzystaniem modelowania IRT i modeli hierarchicznych w analizie danych edukacyjnych.
Ewa Stożek
matematyk, do 2001 roku pracownik Wydziału Matematyki Uniwersytetu Łódzkiego; z polską szkołą związana od 1995 roku – jako nauczyciel, następnie dyrektor szkoły oraz edukator; w latach 2007-2009 kierownik Wydziału Badań i Analiz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi. W ostatnich latach obszary jej zainteresowań związane są z wykorzystaniem wyników egzaminacyjnych do zarządzania szkołą. Wolny czas najchętniej spędza w polskich Tatrach.
Henryk Szaleniec
Absolwent Wydziału Mat-Fiz-Chem Uniwersytetu Jagiellońskiego –kierunek fizyka, doktor nauk humanistycznych. Przez wiele lat kierował Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym w Krakowie i krakowską OKE. Główne zainteresowania: metodologia badań edukacyjnych i e-learning.
Karolina Świst
Absolwentka socjologii (specjalizacja „Badania społeczne i analiza danych”) i psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracuje w Zespole Analiz Osiągnięć Uczniów jako specjalista ds. badań i analiz - statystyk. Interesuje się wykorzystaniem modeli IRT w badaniach edukacyjnych, pomiarem i analizą motywacji do podejmowania testów niskiej stawki, a także problematyką oceny przyrostu umiejętności uczniów (linkowania wertykalnego).
Olga Wasilewska
Absolwentka Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, jak również studiów podyplomowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Kierowała projektami badawczymi, a także uczestniczyła w realizacji badań prowadzonych przez instytucje badawcze, sektor pozarządowy i administrację publiczną. Pracownik Instytutu Badań Edukacyjnych, zajmuje się badaniami potrzeb środowisk edukacyjnych i badaniami ewaluacyjnymi. Prowadziła między innymi badania dotyczące wykorzystania ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej przez szkoły. Autorka i współautorka raportów i publikacji dotyczących tych zagadnień.
Tymoteusz Wołodźko
Absolwent społecznej psychologii klinicznej w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Pracuje w Zespole Analiz Osiągnięć Uczniów jako specjalista ds. badań i analiz - statystyk. Interesuje się tematyką modelowana statystycznego, statystyką Bayesowską, uczeniem się maszynowym oraz zastosowaniem komputerów w statystyce.
Mateusz Żółtak
Z wykształcenia informatyk, w pracy także po trosze statystyk. Na co dzień twórca (coraz większych) systemów bazodanowych, od czasu do czasu wykona również jakąś analizę statystyczną. Interesuje się wszystkim, co wymaga przetwarzania danych na komputerze oraz górami.
Rejestracja
W związku z dużym zainteresowaniem uczestnictwa w konferencji, lista uczestników
konferencji Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej została zamknięta w dniu 22 października br.
Osoby zainteresowane wzięciem udziału w wydarzeniu po dokonaniu rejestracji będą wpisane na listę rezerwową.
W przypadku rezygnacji uczestników, Organizator systematycznie będzie się kontaktował z osobami z listy rezerwowej.
Prezentacje
Filmy
O konferencji w skrócie
Rozpoczęcie konferencji
Ewaluacja jako działanie autonomiczne i odpowiedzialne
dr Grzegorz Mazurkiewicz
Jak szkoły radzą sobie z ewaluacją wewnętrzną? Prezentacja wyników badań IBE
Olga Wasilewska
Wyniki sprawdzianu a ocenianie wewnątrzszkolne
dr Henryk Szaleniec
Interpretacja wyników standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych
Michał Modzelewski
Panel dyskusyjny
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej od roku szkolnego 2014/2015
dr Marcin Smolik
Kontakt
Małgorzata Nowak
Ecorys Polska
telefon + 48 22 339 45 23
e-mail: malgorzata.nowak@ecorys.pl
e-mail: konferencje.ibe@ecorys.pl
Szkoła z Lekcją Dobrej Historii
- Opublikowano: 1 Sie 2014
Szkoły z LDH
Szanowni Państwo,
prezentujemy poniżej listę szkół wyróżnionych dotychczas przez specjalistów Instytutu Badań Edukacyjnych tytułem „Szkoła z Lekcją Dobrej Historii”. To szkoły, w których uczy się historii z pasją, ciekawie i na wysokim poziomie.
Lista Szkół z Lekcją Dobrej Historii
województwo dolnośląskie
- Zespół Szkół w Kamiennej Górze (pow. kamiennogórski)
- Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Armii Krajowej w Strzelinie
- Gimnazjum Aslan im. C.S. Lewisa w Głogowie
województwo kujawsko-pomorskie
- ZPO im. hm Janka Bytnara "Rudego" w Lubieniu Kujawskim (powiat włocławski)
- Gimnazjum nr 34 im. Tony'ego Halika w Toruniu
- Gimnazjum nr 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zygmunta Wilkońskiego w Inowrocławiu
województwo lubuskie
- Gimnazjum nr 1 w Zielonej Górze
województwo łódzkie
- Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Topoli Królewskiej (pow. łęczycki)
województwo małopolskie
- Gimnazjum w Siedliskach (pow. gorlicki)
- Gimnazjum im. ks. St. Słotwińskiego w Kamieniu
- Gimnazjum nr 3 w Bachowicach (pow. wadowicki)
- Społeczne Gimnazjum nr 7 im. J. Słowackiego w Krakowie
- XVI Liceum Ogólnokształcące im. K.K. Baczyńskiego w Krakowie
województwo mazowieckie
- Szkoła Podstawowa, Gimnazjum i Liceum "Strumienie" w Józefowie (pow. otwocki)
- Gimnazjum nr 91 im. Stanisława Staszica w Warszawie
- Gimnazjum nr 124 im. Polskich Noblistów w Warszawie
- Prywatne Gimnazjum nr 22 Lauder-Morasha w Warszawie
województwo podkarpackie
- Publiczne Gimnazjum w Grabinach (pow. dębicki)
województwo pomorskie
- Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni
- Gimnazjum Programów Indywidualnych w Gdańsku Oliwie
województwo śląskie
- Zespół Szkół Ogólnokształcących w Mysłowicach
- Gimnazjum w Jasienicy (pow. bielski)
- Gimnazjum im. I. Sendler w Toszku (pow. gliwicki)
- I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Powstańców w Rybniku
województwo świętokrzyskie
- Zespół Szkół Publicznych Nr 1 w Skarżysku-Kamiennej
województwo wielkopolskie
- Zespół Szkół w Mosinie (pow. poznański)
- Zespół Szkół w Rogalinku
- Gimnazjum nr 113 przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących im. J. Sikorskiego w Poznaniu
województwo zachodniopomorskie
- Społeczne Gimnazjum Językowe Nasza Szkoła/Zespół Szkół nr 7 im. B. Bukowskiego w Koszalinie
- Gimnazjum nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Wałczu
O akcji
Szkoła z Lekcją Dobrej Historii
to akcja Instytutu Badań Edukacyjnych mająca na celu wyróżnienie szkół, w których uczy się historii z pasją, ciekawie i na wysokim poziomie.
Chcemy, aby dzięki tej akcji uczniowie wybierający szkołę mogli dowiedzieć się, gdzie lekcje historii mogą być prawdziwą przygodą.
Chcemy również zmotywować szkoły do podejmowania starań, aby jak najlepiej uczyć tego przedmiotu.
Dobrym przykładem takich starań jest udział nauczycieli w konkursie Lekcja Dobrej Historii. Dlatego też na pierwszym etapie naszej akcji wyróżniliśmy szkoły zwycięzców I, II i III edycji tego konkursu. W przyszłości podstawą do przyznania wyróżnienia będą też dobre praktyki zgłoszone przez szkoły poza konkursem.
Szkoły, które zostaną wyróźnione jako Szkoły z Lekcją Dobrej Historii:
- znajdą się na liście szkół opublikowanej na tej stronie;
- otrzymają zaświadczenie o otrzymaniu tego wyróżnienia;
- będą mogły oznaczać graficzną sygnaturą „Szkoła z Lekcją Dobrej Historii” swoje strony internetowe i materiały informacyjne; pliki z tą sygnaturą w różnych formatach dostępne są w zakładce Do pobrania.
Zapraszamy do wzięcia udziału w akcji „Szkoła z Lekcją Dobrej Historii”. W razie jakichkolwiek pytań, zapraszamy do zakładki Kontakt.
Zgłoś szkołę
Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszamy Państwa do udziału w akcji Szkoła z Lekcją Dobrej Historii, w ramach której szkołom,
w których historii uczy się ciekawie, z pasją i na wysokim poziomie, specjaliści Instytutu Badań Edukacyjnych przyznają tytuł „Szkoła z Lekcją Dobrej Historii”.
Propozycja ta skierowana jest do szkół gimnazjlanych i ponadgimnazjalnych.
W jaki sposób szkoła może uzyskać taki tytuł?
Wystarczy, że nauczyciel historii uczący w danej szkole zgłosi swój sprawdzony w praktyce pomysł dotyczący prowadzenia lekcji historii, który spełni wymienione niżej kryteria.
Może być to zarówno przedstawienie całej lekcji, jak i jej fragmentu (np. sposób pracy z tekstem źródłowym). Mogą Państwo również opisać cykl lekcji (które dotyczą jednego zagadnienia). Nie wymagamy od Państwa sporządzenia standardowego konspektu lekcji, ważny jest dla nas tylko sposób, w jaki Państwo przeprowadzili zajęcia lub pracę z materiałami źródłowymi.
Czytelny opis praktyki należy wysłać na adres Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE: pphistoria@ibe.edu.pl
Jeśli zgłoszona praktyka będzie spełniała podane kryteria, szkoła, w której uczy autor zgłoszonej praktyki, otrzyma tytuł „Szkoła z Lekcją Dobrej Historii”.
Zgłaszana praktyka musi spełniać wszystkie z podanych niżej kryteriów:
1. Praktyka powinna zawierać autorskie i twórcze podejście do wybranych zagadnień. Zgłaszający powinien być jej autorem. Praktyka nie może opierać się na rozwiązaniach opublikowanych już w wydawnictwach edukacyjnych.
2. Praktyka powinna być jasno i precyzyjnie opisana wraz z wszelkimi komentarzami, które mogą pomóc nauczycielowi w jej w realizacji (np. powinna zawierać opis potencjalnych problemów).
3. Celem praktyki powinno być kształcenie umiejętności ogólnych podstawy programowej. Z opisu powinno jasno wynikać, że zadeklarowana umiejętność jest faktycznie kształtowana. W związku z tym szczególnie cenne będą te praktyki oparte na pracy z materiałem źródłowym (tekst, mapa, ikonografia).
4. Praktyka powinna być uniwersalna i użyteczna dla innych nauczycieli. Jej wdrożenie nie powinno sprawiać nauczycielom kłopotu pod względem technicznym i merytorycznym.
Do pobrania
Zapraszamy do pobierania sygnatur (logotypów) akcji Szkoła z Lekcją Dobrej Historii.
Przygotowaliśmy dla Państwa pliki w różnych przestrzeniach kolorów i formatach: PNG, JPG, PSD i EPS.
Poniżej znajdują się też linki do praktyk nagrodzonych w poprzednich edycjach konkursu „Lekcja Dobrej Historii, gdzie można pobrać potrzebne do ich realizacji materiały.
Logotyp Szkoła z LDH:
- plik PNG (mała rozdzielczość)
- plik PNG (duża rozdzielczość)
- plik JPG (RGB)
- plik AI (CMYK)
- plik EPS (CMYK)
Plakat z informacją o konkursie
Niektóre nagrodzone praktyki:
Polska pierwszych Piastów – powtórzenie
Rozbiory Polski – mapa mentalna
Społeczeństwo i samorząd średniowiecznego miasta
Więcej: tutaj
Kontakt
W sprawach dotyczących zgłaszania dobrych praktyk zapraszamy do kontaktowania się z Pracownią Historii Instytutu Badań Edukacyjnych:
W razie jakichkolwiek pytań związanych z akcją „Szkoła z Lekcją Dobrej Historii” zapraszamy do skontaktowania się z organizatorami akcji "Szkoła z Lekcją Dobrej Historii":