Seminaria i Konferencje
Prestiż zawodu nauczyciela - seminarium
Instytut Badań Edukacyjnych serdecznie zaprasza do wzięcia udziału w seminarium z cyklu Badania i polityka edukacyjna, pt: Prestiż zawodu nauczyciela, które odbędzie się w piątek 24 maja 2013 w Hotelu Radisson Blu Centrum, w sali Polonia III przy ulicy Grzybowskiej 24 w Warszawie.
Pobierz zaproszenie i program seminarium.
Seminarium jest realizowanego w ramach projektu - "Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prosimy o potwierdzenie udziału najpóźniej do dnia 16 maja br. na adres: seminaria@ibe.edu.pl
W przypadku dodatkowych pytań, prosimy o kontakt z panią Ewą Wąsowską - tel. 22 24 17 139
Konferencja "Zaburzenia językowe dziecka w kontekście wielojęzyczności"
Instytut Badań Edukacyjnych będzie współorganizatorem międzynarodowej konferencji „Zaburzenia językowe dziecka w kontekście wielojęzyczności", która odbędzie się w Krakowie 27-28 maja 2013 roku.
Konferencja została objęta honorowym patronatem Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Rektora Uniwersytetu Warszawskiego, organizatorami konferencji są również Instytut Psychologii UJ oraz Wydział Psychologii UW.
[więcej]
.Problemy modelowania jednorocznych wskaźników edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów - seminarium
Od lutego 2013 roku Instytut Badań Edukacyjnych organizuje cykliczne seminarium poświęcone wybranym problemom metodologicznym, z którymi mamy do czynienia w ilościowych badaniach edukacyjnych. Prace seminarium koncentrować się będą na zagadnieniach pomiarowych i metodach statystycznych. Seminarium jest otwartym forum wymiany doświadczeń dla osób zajmujących się stosowaniem technik psychometrycznych i ekonometrycznych w badaniach edukacyjnych.
Drugie spotkanie seminarium pt. "Problemy modelowania jednorocznych wskaźników edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów" poświęcone będzie zmianom w jednorocznych wskaźnikach EWD dla gimnazjów w związku z nową formułą egzaminu oraz specyfikacji modeli EWD. Dyskutowane będę zagadnienia związane z:
- trafnością i rzetelnością testów egzaminacyjnych 2012;
- modelami regresji służącymi do wyliczania wskaźników EWD;
- włączaniem do modeli EWD średniej dla szkoły na wejściu.
Prosimy o zapoznanie się z dwoma tekstami, które będą punktem wyjścia do dyskusji na seminarium:
- "Nowe modele jednorocznej EWD", dostępny pod adresem: http://www.ewd.edu.pl/downloads/publikacje/wroclaw/zoltak_p.pdf
- "Znaczenie informacji o średnim wyniku uczniów na wejściu dla własności jednorocznych wskaźników EWD gimnazjów", dostępny pod adresem: http://www.ewd.edu.pl/downloads/publikacje/krakow/zoltak.pdf
Spotkanie jest przygotowane przez Pracownię Edukacyjnej Wartości Dodanej, a wprowadzenie do dyskusji wygłosi Tomasz Żółtak.
Seminarium odbędzie się w dniu 14 marca 2013 r. w godz. 13:00-15:30 w sali 12 w siedzibie IBE na ul. Leszno 14 w Warszawie.
Ponieważ liczba miejsc jest ograniczona, zgłoszenia do dnia 8 marca br. do godz. 14:00 przyjmuje Grażyna Kraśniewska, g.krasniewska@ibe.edu.pl.
Michał Sitek
p.o. dyrektor ds. naukowych
"Wpływ przedszkola na adaptację i osiągnięcia szkolne" - zaproszenie na seminarium [aktualizacja]
Informujemy, że dn. 14 lutego 2013 r. w godzinach to 14:15-16:30, w Hotelu Novotel Centrum w Warszawie, odbędzie się pierwsze z cyklu otwartych seminariów psychometrycznych i ekonometrycznych pt. „Wpływ przedszkola na adaptację i osiągnięcia szkolne”. Seminarium poprowadzą p. Krzysztof Konarzewski, Roman Dolata, Piotr Rycielski i Bartosz Kondratek, Radosław Kaczan.
Program seminarium:
1. Roman Dolata: Wpływ wczesnej opieki i edukacji na wyniki osiągnięć szkolnych - badania PISA
2. Krzysztof Konarzewski: Wpływ wczesnej opieki i edukacji na wyniki osiągnięć szkolnych - badania PIRLS/TIMSS
3. Bartosz Kondratek: Wpływ wczesnej opieki i edukacji na wyniki osiągnięć szkolnych - Badanie Umiejętności Trzecioklasistów
4. Piotr Rycielski: Wpływ wczesnej opieki i edukacji na adaptację i osiągnięcia szkolne - badania SUEK
5. Radosław Kaczan: Wpływ wczesnej opieki i edukacji na wyniki osiągnięć szkolnych 6 i 7 latków - badania SUEK
6. Dyskusja
Zgłoszenia do dn. 12.02.2013 r. przyjmuje Edyta Parafian - e.parafian@ibe.edu.pl.
Serdecznie zapraszamy!
.Seminarium UDE-NEPS
W piątek, 11 stycznia 2013 roku, wszystkich zainteresowanych zapraszamy do siedziby Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie przy ulicy Górczewskiej 8, na seminarium "UDE-NEPS Seminar".
Celem seminarium jest przedstawienie metodologii badań projektu UDE (Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych) oraz NEPS (National Educational Panel Study in Germany), wzajemnych powiązaniami między tymi badaniami
oraz umożliwienie wymiany doświadczeń pomiędzy ekspertami Instytutu Badań Edukacyjnych a University of Bamberg, Niemcy. W ramach seminarium będziemy gościć Dr Jutta von Maurice oraz Prof. Dr Hans-Günther Roßbach z University of Bamberg oraz przedstawicieli MEN, MNiSW, GUS, MPiPS, IBS, UW, SGH, BKL-UJ/ PARP, CASE.
Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, osoby zainteresowane uczestnictwem proszone są o zgłoszenie się do Pani Anny Demner (a.demner@ibe.edu.pl) w terminie do 10.01.2013r.
.„Reaktywacja klasyki w szkole" - zaproszenie na seminarium
Instytut Badań Edukacyjnych oraz Uniwersytet Śląski w Katowicach zapraszają na ogólnopolskie seminarium z cyklu “BADANIA I POLITYKA EDUKACYJNA”
„Reaktywacja klasyki w szkole". Biblia i antyk, czyli pytania o fundamenty,
które odbędzie się 5-6 marca 2013 roku na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
.Konferencja SLI zakończona
Po czterech dniach intensywnych prac, w niedzielę 8 czerwca po południu, warsztatami Janice Greenberg z Hanen Center, zakończyła się międzynarodowa konferencja "SLI - Specyficzne zaburzenia językowe. Diagnoza, prognoza, interwencja".
[Więcej]
.Pomóżmy dzieciom z SLI - konferencja
Ponad 7 procent dzieci w Polsce później od rówieśników zaczyna mówić, a w późniejszym okresie życia nie rozumie zdań złożonych, ma kłopot z doborem słów oraz inne kłopoty z mówieniem. Nie są to dzieci z autyzmem, ani mniej sprawne umysłowo. Nie są to również dzieci mające kłopoty ze słuchem. Bez odpowiedniej pomocy będą miały kłopoty w szkole, w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Niemal w każdej klasie lub grupie przedszkolnej jest jedno lub dwoje takich dzieci.
Po raz pierwszy w Polsce spotykają się specjaliści z całego świata i polscy praktycy – logopedzi, psychologowie i nauczyciele, by rozmawiać o tym, jak im pomóc - międzynarodowa konferencja naukowa pod tytułem „SPECYFICZNE ZABURZENIE JĘZYKOWE – DIAGNOZA, PROGNOZA, INTERWENCJA” (Specific Language Impairment – SLI) potrwa od 5 do 8 lipca.
[Więcej]
.Umiejętności interpretacyjne ucznia z języka polskiego
Spotkanie zostało zorganizowane 29 marca 2012 r. przez Instytut Badań Edukacyjnych jako kontynuacja dwudniowego seminarium Doświadczenie lektury, które w grudniu ubiegłego roku IBE zorganizował w Krakowie we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim.
Celem marcowego seminarium było zderzenie refleksji nad nauczaniem literatury z refleksją nad formami sprawdzania umiejętności interpretacyjnych uczniów podczas egzaminu, a także zaprezentowanie przemyśleń na temat sposobów przekładania zapisów nowej podstawy programowej dotyczących analizy i interpretacji tekstów kultury na zadania, które mogą służyć zarówno kształceniu, jak i sprawdzaniu osiągnięć uczniów.
.