Dobre praktykiPrzedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej |
|
Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej |
Nasze badania
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
|
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
|
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
- Opublikowano: 16 Gru 2009
14 grudnia 2009 r. w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyła się konferencja inaugurująca projekt systemowy: „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.1.1 Tworzenie warunków i narzędzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty. Projekt będzie realizowany do czerwca 2015r.
.W konferencji wzięło udział 150 osób z różnych środowisk i dziedzin naukowych, w tym ekspertów zajmujących się badaniami edukacyjnymi oraz rozwojem dydaktyk przedmiotowych, pracowników Ministerstwa Edukacji Narodowej, związków zawodowych i innych środowisk zainteresowanych badaniami edukacyjnymi. W konferencji uczestniczyła Pani Katarzyna Hall, Minister Edukacji Narodowej, która otworzyła i podsumowała obrady oraz Pani Lilla Jaroń, Podsekretarz Stanu w MEN.
W pierwszej części konferencji dyrektor Instytutu, dr hab. Michał Federowicz przedstawił główne cele i założenia projektu. Zadaniem projektu jest wieloaspektowe, systematyczne i długofalowe analizowanie rozwoju szeroko rozumianej edukacji i zachodzących w niej zmian. Wyniki badań będą pomagały z jednej strony w wypracowaniu skutecznych narzędzi dla polskiej szkoły – by uczyła nowocześnie i skutecznie, z drugiej – w kształtowaniu wizji i strategii przemian w edukacji, służących zrównoważonemu rozwojowi społecznemu.
Głównym celem konferencji było wspólne wypracowanie listy najważniejszych problemów badawczych, wokół których powinny być zogniskowane badania edukacyjne w Polsce. Nad problemami badawczymi dyskutowano w pięciu grupach roboczych:
● Badanie funkcjonowania podstawy programowej kształcenia ogólnego – humanistyka - prowadzenie: prof. Sławomir Żurek i dr Magdalena Szpotowicz
● Badanie funkcjonowania podstawy programowej kształcenia ogólnego – matematyka i nauki przyrodnicze - prowadzenie: prof. Zbigniew Marciniak i dr Barbara Ostrowska
● Badanie uwarunkowań wewnątrzszkolnych i w szeroko rozumianym otoczeniu szkoły - prowadzenie: prof. Urszula Sztanderska i prof. Roman Dolata
● Badanie relacji pomiędzy edukacją i rynkiem pracy, prowadzenie: dr Agnieszka Chłoń–Domińczak i dr Michal Sitek
● Badania i teorie pedagogiczne w procesach przemian edukacji - prowadzenie: prof. Stefan Kwiatkowski i prof. Krzysztof Konarzewski
Konferencja zakończyła się sesją podsumowującą rezultaty pracy w grupach roboczych.